SUM 1042

SUKATAN

2.1 SISTEM UNIT

HASIL PEMBELAJARAN

Setelah tamat pembelajaran,
  • Pelajar dapat menukarkan suatu unit kepada unit yang lain.

 VIDEO

Adakah anda dapat menjawab soalan berkaitan menukarkan suatu unit kepada unit yang lain dengan mudah dan cepat? Mari kita sama-sama saksikan video di bawah:-


video

Mari kita sama-sama cuba buat latihan untuk mengukuhkan lagi pengetahuan dan kefahaman kita dalam topik Sistem Unit ini. Selamat mencuba!



ARITMETIK

1.1 OPERASI NOMBOR

HASIL PEMBELAJARAN

Setelah tamat pembelajaran,
  • Pelajar dapat menjawab soalan berkaitan operasi asas (+, -, ×, ÷) untuk dua atau lebih nombor secara manual atau menggunakan kalkulator.
  • Pelajar dapat menjawab soalan berkaitan kombinasi operasi (+, -, ×, ÷) untuk dua atau lebih nombor dengan menggunakan BODMAS secara manual atau kalkulator.


 VIDEO

UNIT 1: ARITMETIK

1.1 OPERASI NOMBOR

Adakah anda dapat menjawab soalan berkaitan kombinasi operasi (+, -, ×, ÷) untuk dua atau lebih nombor dengan menggunakan BODMAS secara manual? Mari kita sama-sama saksikan video di bawah:-


video


Mari kita sama-sama cuba buat latihan untuk mengukuhkan lagi pengetahuan dan kefahaman kita dalam topik operasi nombor ini. Selamat mencuba!


1.2 PENGHAMPIRAN

HASIL PEMBELAJARAN

Setelah tamat pembelajaran,
  • Pelajar dapat membundarkan nombor kepada nombor terhampir mengikut nilat tempat yang diberi.
  • Pelajar dapat membundarkan nombor perpuluhan kepada nombor perpuluhan terhampir mengikut tempat perpuluhan yang diberi.


VIDEO

Adakah anda tahu bagaimana kaedah pembundaran yang betul? Mari kita sama-sama saksikan video tersebut:-

                video

Mari kita sama-sama cuba buat latihan di bawah untuk mengukuhkan lagi pengetahuan dan kefahaman kita dalam topik pembundaran ini. Selamat mencuba!


LATIHAN:

  • Bundarkan 12.76894 kepada:-
  1. ratus terhampir
  2. puluh terhampir
  3. keseratus terhampir
  4. kesepuluh terhampir
  • Bundarkan 24 968 kepada:-
  1. unit terhampir
  2. ratus terhampir
  3. puluh ribu terhampir


No comments:

Post a Comment